Bromsar

Något av det värsta mad att hålla på med hästar måste nog vara alla bromsar! Det gör ont att bli biten och de lämnar hemska bett efter sig. Dessutom så är de riktigt irriterande för hästarna! De sätter sig vid deras jumskarna och överallt. Så varma dagar får hästarna piska med svansen, sparka och bita efter bromsarna hela tiden för att få bort dem om de inte har insektsmedel på sig. Hästarna kan bli helt svulna och smått blodiga av alla bett. Jag brukar alltid stå och smälla bromsar på hästarna och om man smäller någon som har suttit ett tag så blir det typ blod överallt, ursh!

Men den värsta bromsen är helt klart hästbromsen! (Bild från google)


När den kommer låter den typ som en helikopter för att den är så stor. Jag tycker att det är nästan läskigt när det kommer en hästbroms men jag försöker att smälla dem ändå om de landar på en häst. Men om det kommer en och flyger runt mig så börjar jag typ vifta som en galning. Det gör jag även när jag rider, tur att hästarna är snälla!

En gång när jag var ute och tävlade så var det hur varmt som helst. Så var vi ute och gick med hästarna i skuggan, helt plötsligt så tvärnitar min häst och slår upp huvudet i luften. Då hade en hästbroms bitit eller bara landat mitt på länden, ursh! Men när jag skulle smälla den så flög den självklart iväg, de är för snabba!
Jag blev själv biten av en vanlig broms förra fredagen men jag han inte ens smälla den då.. Trots det så lämnade den två fina bett som nu ser ut som blåmärken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0