Häst-fredag

Den här fredagen blev en riktigt hästig dag. Började med att vi kom upp till stallet och böt om. Sedan blev Bella och jag tillfrågade om vi ville rida på de nya hästarna som kommit, vilket vi självklart ville. Jag fick sitta på den som var en ponny. Hon heter Quilot och är en väldigt söt, lite äldre D-ponny.


Nya ponnyn
Vi började med att sitta upp försiktigt och skrittade lite i ridhuset. Hon var lite stel och hade en ganska så hastig skritt. Sedan så travade vi lite och hon va ganska så stel där också och var ganska så stretig. I galoppen så var hon jätte pigg och hon fick springa av sig lite. Kändes typ som hon var en galoppör och hon blev ganska stark.

Efter galoppen så skulle jag skritta henne lite innan min ridlärare satt upp. Men då gick hon typ i sin egen gång art. Hon typ travade jätte långsamt så det kändes som en skumpig skritt eller något. Kändes jätte konstigt och hon ville inte alls skritta. Men med min ridlärare så skrittade hon och gick mycket bättre. Dock så orkade hon inte hålla galoppen när hon kortade den, även fast hon försökte. Hon har även typ spikraka framben när hon galopperar vilket ser jätte lustigt ut. Jätte gullig var hon iaf!


Hoppning på Proton
Sedan så skulle jag hoppa lite på Proton. Han bockade väldigt mycket ibörjan och jag åkte av en gång. Jag kom liksom så att jag hängde under halsen, men viste inte vart jag va och typ gled av. Dock så bockade han inte så mycket på slutet då jag typ drog upp huvet efter varje hinder.


Hoppträning på Bruno
Vi trände på att ha kontroll på hästarna och började med bommar. Bruno var jätte duktig på dem. Sedan så skulle vi trav över en bomserie, skritta och sedan trava över nästa bomserie. Det gick och så bra. Men efter det så la vi upp ena bomserien till en studs. Då skulla man trava in över bommarna för att sedan lungt och fint fatta höger galopp. Det tog en stund innan vi fick höger galopp och det var inte lika lätt som jag trodde.

Efter det så hoppade vi en vanlig studs och travhoppade ett par räcken. Det gick super bra. Sedan så hoppade vi en lite högre oxer med ett litet hjälphider framför och alla hästarna hoppade jätte fint. Bruno tyckte nog att den här träningen var lite tråkig förutom att vi fick hoppa ltie högre på oxern, dock så är det ju super nyttigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0